17 februarie 2013
COMUNICAT
Cu privire la
întâlnirea dintre o parte a reprezentanţilor filialelor SCMD
care au semnat protocoale de colaborare cu filiale ale USL şi Domnul Preşedinte
al Comisiei pentru Apărare Ordine Publică şi Siguranţă Naţională a
Senatului domnu Dobriţoiu Corneliu
Sindicaliştii
filialelor menţionate s-au întâlnit cu domnul preşedinte Dobriţoiu Corneliu si
cu reprezentanţi ai ministerelor care au ca obiect de activitate problematica
pensiilor militare – secretari de stat de la Ministerul Muncii, Ministerul
Apărării Naţionale, MAI, SRI. Discuţiile s-au purtat pe parcursul a aproximativ
două ore având ca obiect principal intenţiile actualei conduceri în ceea ce
priveşte pensiile militarilor.
De la bun început
trebuie menţionat faptul că din partea sindicaliştilor ideea principală a fost
nu atât rezolvarea imediată a situaţiei pensiilor militare care prin prisma
ultimelor declaraţii ale Avocatului Poporului, Ministrului Duşa şi doamnei
ministru Câmpeanu, ca şi ale domnului general Dobriţoiu în ceea ce priveşte
unele fapte penale comise în procesul de revizuire a pensiilor,a devenit
explozivă, cât obţinerea unui răspuns tranşant în ceea ce priveşte
intenţiile actualei conduceri politice şi guvernamentale în ceea ce priveşte
rezolvarea acestor aspecte pe care chiar primul ministru Ponta le-a numit încă
din 2011, drept „categorică încălcare a legii şi un abuz fără precedent
împotriva unei categorii sociale”.
Deşi toţi cei prezenţi au căzut de
acord asupra necesităţii rezolvării acestor aspecte care prin concluziile
Auditului de la MapN se adeveresc a fi penale, nici unul dintre reprezentanţii
ministerelor menţionate nu a putut sau nu a fost mandatat să dea un răspuns
tranşant în ceea ce priveşte elaborarea unei ordonanţe de urgenţă. Toţi însă au
fost de acord şi au menţionat că există preocupări pentru emiterea unei legi a
pensiilor militare în spiritul legilor existente în covârşitoarea majoritate a
ţărilor europene democrate. Mai mult, domnul Costea Vasile, secretar de stat la
MapN a menţionat că aşteaptă sprijin din partea sindicaliştilor, cerând ca
săptămâna ce vine să fie înaintate propuneri cu rezervişti care au lucrat în
dpmeniul financiar sau juridic pentru a se alătura membrilor MApN pentru a
lucra la noua lege a pensiilor.
Reprezentanţii
pensionarilor militari au înaintat un documentar amplu care cuprindea atât aspecte
privind necesitatea revenirii la sistemul de pensii ocupaţionale cât şi alte
aspecte privind reformele în armată şi readucerea Apărării la nivelul
cerinţelor.
A fost înaintat un set
de propuneri cu măsuri ce ar trebui luate în aceast an şi anume :
În regim de urgenţă: (
maxim două săptămâni pentru punctele 1 şi 3, imediat pentru punctul 2)
1.
Emiterea de către conducerea politică aflată la putere a unui comunicat
prin care să exprime clar, fără dubii, fără vorbe goale, fără promisiuni deşarte
punctul de vedere şi intenţiile faţă de aspectul pensiilor militare cu
termene şi etape de îndeplinire, atât în ceea ce priveşte obiectivele pe termen
scurt cât şi cele pe termen mediu şi lung, cu date şi încadrări în timp
concrete cu responsabilităţi specifice şi responsabili;
2.
Sistarea emiterii altor decizii de pensie până la încheierea auditului şi
stabilirea întregii imagini a pagubelor, abuzurilor, încălcării legilor şi
nedreptăţilor comise;
3.
Emiterea unei Ordonanţe de Urgenţă sau Hotărâri de Guvern care până la apariţia
unei noi legi bazate pe Constituţie, Declaraţia Universală a Drepturilor
Omului, legile şi instrucţiunile europene în domeniu, să redea (celor cărora
le-au fost diminuate pensiile printr-o lege ILEGALĂ) cuantumul pe care îl
primeau până la apariţia şi punerea în aplicare a acestei legi.
4.
Emiterea unui act legislativ (care a mai fost de altfel iniţiat şi există
chiar un proiect în acest sens) pentru anularea cap IV din Legea 329 privind
cumulul pensie-salariu lege ce constituie o îngrădire a dreptului
fundamental la muncă şi de asemenea reprezintă o discriminare faţă de cei care
lucrează în sistemul privat, o măsură populistă la vremea ei dar care nu
respectă principiul valorii şi competenţei ci pe al unei griji faţă de
agramaţii care nu se pot angaja din cauza valorilor.
Pe termen mediu(imediat
pentru punctul 2 ca finalitate, 60 de zile pentru punctul 1)
1.
Continuarea auditului şi determinarea întregului prejudiciu adus atât interesului
public cât şi personal aşa cum reiese din concluziile preliminare, prezentarea
concluziilor într-un document elaborat fără părtinire, care să nu se
constituie nici într-o vânătoare de vrăjitoare dar nici într-o acţiune de
acoperire a faptelor unuia sau altuia sau găsirea unor acari Păun care să
plătească pentru ordinele date de alţii. Luarea măsurilor ce se cuvin în
funcţie de natura şi dimensiunea infracţiunii sau greşelii, celor ce au comis
abuzuri, inclusiv pentru încălcarea Art. 246. CP sau Art. 8, punctul b, alin. 3
din Legea nr. 80/1995. În acest sens să se aibă în vedere inclusiv anularea pe
părţi sau integral a unor ordine, norme şi metodologii interne de aplicare a
legii, norme sau metodologii care au fost emise împotriva principiilor de
drept, inclusiv a legii în sine, sau au restrâns abuziv aplicarea unei
dispoziţii din interese obscure. Să se ia măsurile de rigoare împotriva celor
ce se fac vinovaţi de astfel de acte de-a dreptul ILEGALE.
2.
Dacă este posibil, având în vedere că cei prejudiciaţi sunt în speţă
pensionarii militari, pentru o mai mare transparenţă a actului de audit să fie
cooptaţi în comisia de audit şi pensionari militari care au executat astfel de
activităţi în perioada cât au fost activi, selecţionaţi şi apoi avizaţi de
către specialişti din MApN, care îi cunosc şi le cunosc calificarea, competenţa
şi imparţialitatea;
Pe termen lung (
actuala sesiune parlamentară, aşa cum a declarat domnul ministru Duşa deci până
în luna Iulie)
1.Elaborarea unei noi
legi a pensiilor militare şi ale celor din sistemul Naţional de Apărare care
lucrează în sistem militarizat, poartă grade militare şi se supun unor
obligaţii, rigurozităţi, privaţiuni şi restricţii deosebite, care ţin de
interzicerea unor drepturi civile garantate Constituţie şi de Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului, interziceri şi privaţiuni asumate prin natura
profesiei. Am dori ca noua lege să nu mai conţină discriminări, să respecte
întrutotul prevederile Constituţionale şi principiile de drept,prevederile
legislaţiei europene, să se aplice tuturor pensionarilor indiferent de momentul
ieşirii la pensie(acest lucru este posibil dacă la finele legii se specifică
expres acest lucru) pentru a evita diferenţele de pensii dintre cei ieşiţi la
pensie cu o lege sau alta. În felul acesta ar dispărea actualele discriminări
sau nedreptăţi care ţin cont de vechime fără a ţine cont de gradul, pregătirea,
responsabilităţile şi importanţa socială a activităţii pensionarului. De
asemenea în calculul pensiei să se ţină cont de toată legislaţia în vigoare
inclusiv aşa zisele legi secretizate (este cazul HG1019-2010), ceea ce impune
desecretizarea acestora şi punerea lor la dispoziţia celor interesaţi.
Realizarea şi prezentarea unui plan de acţiune şi punere în aplicare a procesului
de realizare a acestei legi, care să cuprindă CU TERMENE CLARE :
•
realizarea proiectului. Propunem (pentru scurtarea perioadei) consultarea şi
chiar completarea proiectului început de comisia doamnei Simona Sîrbu având în
vedere că reprezintă punctul de vedere al coaliţiei, prevăzut în programul de
guvernare al USL, a fost realizat cu concursul reprezentanţilor ministerelor
interesate ca şi al reprezentanţilor ministerelor muncii şi finanţelor şi
ai asociaţiilor şi sindicatelor pensionarilor sau militarilor
activi care au fost anunţate şi au dorit să participe la elaborarea
proiectului.
•
consultarea acestuia de către cei interesaţi, atât cei din rezervă cât şi
activi;
•
revederea şi revizuirea în funcţie de amendamentele sau propunerile făcute;
•
discutarea şi aprobarea în guvern;
•
înaintarea spre analiză şi aviz în comisiile camerelor parlamentului;
•
Supunerea aprobării camerei decizionale;
•
Înaintarea spre promulgare – termen 20 de zile înainte de terminarea sesiunii
parlamentare.
În concluzie în
urma discuţiilor s-au reţinut următoarele:
1.
Realizarea unei comisii comune care va lucra în
regim ude urgenţă la un proiect de lege a pensiilor, comisie în care filialele
prezente la discuţii îşi vor desemna reprezentanţii. Din comisie vor face
parte şi reprezentanţi ai MAI şi SRI, ca şi în comisia Sîrbu;
2.
Conform celor spuse de domnul Costea Vasile, Secretar de
Stat în MApN, există trei variante de lege în discuţie, varianta finală fiind
decisă de Comisia ce va lucra la elaborarea legii;
3.
Va fi analizaţă şi varianta legii la care a lucrat
Comisia Sîrbu ;
4.
Domnul secretar de stat Costea Vasile a mai menţionat că
este totuşi pregătită şi o Ordonanţă de Urgenţă sau Hotărâre de Guvern care să
fie introdusă până la apariţia legii, în varianta în care decizia politică va
fi luată pe această idee;
5.
A fost acceptată ideea formării unui calendar al
lucrărilor comisiei şi un time-line pentru fiecare fază procesului ;
6.
Analizarea în cadrul comisiei a prevederilor HG-S
1019/2010 asupra cărora au fost puncte de vedere diferite atât în ceea ce
priveşte aplicabilitatea cât şi dacă a fost folosită sau nu în revizuirea
pensiilor ;
7.
Conform declaraţiilor domnului colonel Cornel Luca, şeful Casei
de pensii a MApN,se vor emite noi decizii de pensie pentru acele pensii asupra
cărora auditul s-a pronunţat că au fost au fost calculate eronat sau
fraudulos, pentru repararea greşelilor. În baza celor spuse de domnul colonel,
Auditul şi-a încheiat activitatea, urmând a se înainta documentul final;
Atât domnul general(r)
Dobriţoiu Corneliu, Preşedintele Comisiei pentru Apărare, Ordine Publică şi
Siguranţă Naţională a
Senatului, cât şi ceilalţi
reprezentanţi ai ministerelor au menţionat faptul că vor înainta spre informare
Senatului, respectiv miniştrilor pe care îi reprezintă datele cuprinse în
documentarul primit, cât şi concluziile discuţiilor purtate.
În încheierea
discuţiilor domnul Preşedinte Dobriţoiu a ţinut să reitereze faptul că,
aşa cum a promis, în ceea ce îl priveşte nu va precupeţi nici un efort pentru
realizarea angajamentelor luate în primul rând în nume personal faţă de foştii
colegi din armată. Întâlnirea, în afară de informarea reciprocă a avut darul de
a arăta guvernanţilor că rezerviştii sunt dispuşi atât la discuţii cât şi la
sprijin efectiv atunci când există disponibilitate şi voinţă din partea
guvernanţilor.
Amănunte privind
desfăşurarea discuţiilor şi punctele atinse vor fi date sindicaliştilor
de către reprezentanţii filialelor prezenţi la întâlnire.
Colonel (r) Naon Mişu
preşedintele filialei Craiova a SCMD
Colonel Tudor Marian
Preşedintele filialei Sect 6 a SCMD