ÎNCOTRO SCMD ?
-DURA LEX SED
LEX-
În
conformitate cu prevederile Legii
nr. 62 (Legea dialogului social) , publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 322, din 10 mai 2011, în data de 10 mai 2015 expiră termenul de verificare a menținerii
condițiilor de reprezentativitate a organizațiilor sindicale.
Ce înseamnă acest lucru ?
Acest lucru înseamnă că orice sindicat, pentru a putea
exista LEGAL, trebuie să facă dovada că numărul membrilor săi
reprezintă cel puțin jumătate plus unu din numărul angajaților unității[Cf.
Art. 51(1)Cc].
Legea spune, în continuare [Cf.Art. 51(2)], că sindicatul
trebuie să solicite instanței de judecată care i-a acordat personalitate juridică,
eliberarea unei dovezi de îndeplinire a condițiilor de reprezentativitate, dar
pentru aceasta tot el, adică sindicatul, trebuie să depună la instanță o serie
de documente, printre care [Cf. Art. 52 C]:
c) dovadă
privind numărul de angajaţi din unitate, eliberată de angajator;
d) dovada
depunerii la inspectoratul teritorial de muncă a unei copii a dosarului de
reprezentativitate.
Mai mult,
legea solicită [Cf.Art. 53(3)] ca anterior depunerii dosarului
pentru obţinerea reprezentativităţii la judecătorie, sindicatul va
depune o copie scrisă şi una în format electronic a respectivului dosar
la inspectoratul teritorial de muncă, care o va înregistra şi va emitedovadă în
acest sens.
În final,
legea prevede [Cf.Art. 219(1)] că hotărârile judecătoreşti de
dobândire a personalităţii juridice de către organizaţiile sindicale obţinute
până la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân valabile, dar adaugă
[Cf.Art. 223] că reprezentativitatea organizaţiilor sindicale constatată
până la data intrării în vigoare a prezentei legi produce efecte după data
intrării în vigoare a acesteia numai în condiţiile în care întruneşte
criteriile de reprezentativitate prevăzute de prezenta lege, lucru
care se verifică [Cf.Art. 221(2)] din 4 în 4 ani de la intrarea în
vigoare a legii, iar îndeplinirea condițiilor de reprezentativitate se atestă
prin hotărâre judecătorească [Cf. Art.221(1)].
În aceste
condiții membrii SCMD, cei care îndeplinesc condițiile statutare de apartenență
la organizație prin plata cotizației, sunt îndreptățiți să fie informați dacă
sindicatul, prin reprezentanții săi, a depus la instanță și la inspectoratul
teritorial de muncă documentele solicitate prin lege pentru a obține
dovada de reprezentativitate și dacă s-a emis hotărârea judecătorească ce
permite existența SCMD în condiții de legalitate.
În caz
contrar, aceiași membri fideli ai organizației au dreptul să știe ce va urma !
Iar pentru
a nu se da impresia unei interpretări abuzive și rău intenționate , prezentăm
în continuare textul articolelor, așa cum sunt ele înscrise în LEGE:
Legea nr. 62/2011(Legea dialogului social)
Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
322 din 10 mai 2011.
TITLUL I - Dispoziţii generale
ART. 1
e) angajator - persoana fizică sau juridică ce poate,
potrivit legii, să angajeze forţă de muncă pe bază de contract individual de
muncă ori raport de serviciu;
g) angajat - persoana fizică, parte a unui contract
individual de muncă ori raport de serviciu, care prestează muncă pentru şi sub
autoritatea unui angajator şi beneficiază de drepturile prevăzute de lege,
precum şi de prevederile contractelor sau acordurilor colective de muncă
aplicabile;
k) unitate - persoana juridică care angajează nemijlocit
forţă de muncă;
t) reprezentativitate - atribut al organizaţiilor
sindicale sau patronale dobândit potrivit prevederilor prezentei legi, care
conferă statutul de partener social abilitat să îşi reprezinte membrii în
cadrul dialogului social instituţionalizat;
w) sindicat - formă de organizare voluntară a
angajaţilor, în scopul apărării drepturilor şi promovării intereselor lor
profesionale, economice şi sociale în relaţia cu angajatorul.
TITLUL II- Organizaţiile sindicale
SECŢIUNEA a 6-a Raporturile organizaţiilor sindicale cu
membrii lor
CAP. V Reprezentativitatea organizaţiilor sindicale
ART. 51 (1) Sunt reprezentative la nivel naţional, de
sector de activitate, de grup de unităţi şi de unitate organizaţiile sindicale
care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
A. la nivel naţional: a) au statut legal de
confederaţie sindicală; b) au independenţă organizatorică şi patrimonială; c)
organizaţiile sindicale componente cumulează un număr de membri de cel
puţin 5% din efectivul angajaţilor din economia naţională; d) au structuri
teritoriale în cel puţin jumătate plus unu dintre judeţele României, inclusiv
municipiul Bucureşti;
B. la nivel de sector de activitate sau grup de
unităţi: a) au statut legal de federaţie sindicală; b) au independenţă
organizatorică şi patrimonială; c) organizaţiile sindicale componente cumulează
un număr de membri de cel puţin 7% din efectivul angajaţilor din
sectorul de activitate sau grupul de unităţi respectiv;
C. la nivel de unitate: a) au statut legal de sindicat;
b) au independenţă organizatorică şi patrimonială; c) numărul de membri
ai sindicatului reprezintă cel puţin jumătate plus unu din numărul angajaţilor
unităţii.
(2) Îndeplinirea de către organizaţiile sindicale a
condiţiilor de reprezentativitate se constată, la cererea acestora, de către
instanţa care le-a acordat personalitate juridică, prin depunerea la instanţă a
documentaţiei prevăzute la art. 52.
ART. 52 Dovada îndeplinirii condiţiilor de
reprezentativitate se face astfel:
C. la nivel de unitate (pentru SINDICAT):
a) copie a hotărârii judecătoreşti definitive de
dobândire a personalităţii juridice de către sindicat şi a ultimei hotărâri
judecătoreşti definitive de modificare a statutului şi/sau componenţei
organului executiv de conducere;
b) declaraţie semnată de reprezentantul legal al
sindicatului privind numărul total de membri;
c) dovadă privind numărul de angajaţi din
unitate, eliberată de angajator;
d) dovada depunerii la inspectoratul teritorial
de muncă a unei copii a dosarului de reprezentativitate.
ART. 53
(3) Anterior depunerii dosarului pentru obţinerea
reprezentativităţii la judecătorie, sindicatele vor
depune o copie scrisă şi una în format electronic a respectivului dosar
la inspectoratul teritorial de muncă, care o va înregistra şi va emitedovadă în
acest sens.
TITLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 219 (1) Hotărârile judecătoreşti de dobândire a
personalităţii juridice de către organizaţiile sindicale sau patronale obţinute
până la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân valabile.
ART. 221 (1) Îndeplinirea
condiţiilor de reprezentativitate se constată prin hotărâre judecătorească.
(2) Verificarea menţinerii condiţiilor de
reprezentativitate se face din 4 în 4 ani.(termen 10 mai 2015)
ART. 223 Reprezentativitatea organizaţiilor
patronale şi sindicale constatată până la data intrării în
vigoare a prezentei legi produce efecte după data intrării în vigoare a
acesteia numai în condiţiile în care întruneşte criteriile de
reprezentativitate prevăzute de prezenta lege. (v. CAP. V,
ART. 51)
Președintele Filialei 1 Timișoara a SCMD
Col(r) Radu AROMÂNESEI
Încotro SCMD ?
(2)
Sindicatul
Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD) a fost constituit prin sentinţa
judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti nr. 83 din 11.08.2009, în temeiul art. 15
şi 17 din Legea nr. 54/2003.
Acestă lege, a sindicatelor , a
fost aprobată în Parlamentul României în data de 24 ianuarie 2003, sub
semnătura preşedintelui Camerei Deputaţilor – Valer Dorneanu, şi a
preşedintelui Senatului – Nicolae Văcăroiu, şi a fost publicată în Monitorul
Oficial al României Parte I nr. 73 din 5 februarie 2003.
Iată însă că Sindicatul Naţional
al Pensionarilor din Educaţie , prin Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului
Bucureşti − Secţia a V-a civilă, ridică excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
Conţinutul
incriminat era acesta:
„Art.
2. - (1) Persoanele încadrate în muncă şi funcţionarii publici au dreptul
să constituie organizaţii sindicale şi să adere la acestea. Persoanele care
exercită potrivit legii o meserie sau o profesiune în mod independent, membrii
cooperatori, agricultorii, precum şi persoanele în curs de calificare au
dreptul, fără nici o îngrădire sau autorizare prealabilă, să adere la o
organizaţie sindicală.
- (2) Pentru constituirea unei organizaţii
sindicale este necesar un număr de cel puţin 15 persoane din aceeaşi ramură sau
profesiune, chiar dacă îşi desfăşoară activitatea la angajatori diferiţi.”
Motivul era evident: prin aceste
prevederi, pensionarii nu se puteau constitui într-un sindicat. În susţinerea
acţiunii erau invocate încălcarea unor prevederi ale Constituţiei care tocmai
fusese revizuită: art. 8 alin. (1) referitor la pluralismul în societatea
românească, art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi art.
40, în noua numerotare, referitor la dreptul de asociere, precum şi art. 22 din
Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
Prin Încheierea din 13 august
2003, pronunţată în Dosarul nr. 2.936/2003, Tribunalul Bucureşti − Secţia a V-a civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2
alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicată,
prin avocat, de Sindicatul Naţional al Pensionarilor din Educaţie într-o cauză
având ca obiect o cerere de înregistrare a acestui sindicat.
Iată care a fost soluţia
Curţii Constituţionale a României:
„Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicată, precum şi al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (3) şi al art. 25 alin. (1) şi (3) din
Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
D E C I D E:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003,
excepţie ridicată de Sindicatul Naţional al Pensionarilor din Educaţie în
Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului Bucureşti − Secţia a V-a civilă.
Definitivă şi obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 decembrie
2003.”
Cum de a fost posibilă înregistrarea SCMD pe baza
aceleiaşi legi peste 6 ani ? În primul rând prin curajul şi ingeniozitatea
iniţiatorilor organizaţiei, dar şi printr-o anumită interpretare a legii,
astfel că se putea susţine că militarii „disponibilizaţi” nu sunt de fapt
„pensionari” în sensul strict al noţiunii, fiind doar „puşi la dispoziţia
societăţii”, sunt rămaşi în continuare în evidenţele Armatei, iar banii pe care
îi primesc sunt de fapt nişte rente pe care nu le primesc de la bugetul
asigurărilor sociale, din fondul de pensii, ci din bugetul de stat, de unde se
plătesc şi soldele militarilor din serviciul activ. Corect ? Corect, şi până la
urmă legal !
Iată însă că în Monitorul Oficial al României, Partea I
nr. 322 din 10 mai 2011, este publicată şi intră în vigoare legea băsistă a
dialogului social, Legea nr. 62/2011, care prevede:
„Art. 3
(1) Persoanele încadrate cu contract individual de muncă, funcţionarii publici
şi funcţionarii publici cu statut special în condiţiile legii, membrii
cooperatori şi agricultorii încadraţi în muncă au dreptul, făraă nicio
îngrădire sau autorizare prealabilă, să constituie şi/sau să adere la un
sindicat.
(2) Pentru constituirea unui sindicat este necesar un număr de cel puţin 15
angajaţi din aceeaşi unitate.”
Comparând cu prevederile legii
anterioare, cea nebăsistă, observăm că au rămas aceleaşi obstacole referitoare
la organizarea pensionarilor în SINDICAT propriu. Desigur, s-au adăugat
restricţiile referitoare la reprezentativitate, despre care am mai vorbit.
Altceva s-a modificat, însă:
statutul nostru . Prin
Legea 119/2010, privind stabilirea unor măsuri în
domeniul pensiilor, publicată în
Monitorul Oficial Partea I nr. 441 din 30 iunie 2010,
noi am devenit pensionari ai sistemului public de pensii, deci SCMD cade
sub incidenţa restricţiilor impuse de lege faţă de organizarea pensionarilor în
SINDICAT.
Ce ar
fi trebuit făcut ? În mod cert se impunea, odată cu apariţia Legii 62/2011,
stabilirea şi adoptarea unor măsuri de reorganizare a militarilor în rezervă şi
în retragere într-o altfel de structură, care să preia obiectivele şi scopurile
SCMD, astfel încât raporturile cu
autorităţile să se fi desfăşurat în cadru legal, cu drepturi şi obligaţii clare
pentru parteneri. În felul acesta, dialogul nu ar mai fi putut fi evitat,
prezenţa reprezentanţilor noştri la negocieri nu ar mai fi putut fi contestată
de nimeni şi în mod cert nu s-ar mai fi tărăgănat atâţia ani mult promisa şi
mereu amânata elaborare şi adoptare a legii pensiilor militare de stat, precum
şi a altor acte normative de interes pentru rezervişti. Neîndeplinirea
condiţiilor de existenţă în condiţiile legii, aşa băsistă cum e ea, dar din
păcate LEGE, a permis factorilor de decizie să ignore de multe ori rezolvarea
solicitărilor SCMD, de care îşi aduceau aminte numai atunci când aveau nevoie
de anumite lovituri de imagine sau îşi propuneau să ne mai ducă „cu zăhărelul”,
fără a întreprinde ceva concret pentru noi.
Ceea ce îşi propune ACUM
conducerea SCMD, de a contesta caracterul constituţional al unor prevederi ale
Legii 62/2011, precum şi iniţierea unei noi legi a sindicatelor, când până la
expirarea termenului în care sindicatul ar putea fi (accentuez, ar putea fi)
desfiinţat prin sentinţă judecătorească după data de 10 mai a.c., este TARDIV.
Col(r) Radu AROMÂNESEI
PS. SCMD a fost SINGURA organizaţie care a mobilizat
rezerviştii la luptă pentru a-şi apăra şi recupera drepturile. Dacă nu ar fi
existat SCMD, pensiile noastre , ale tuturor, ar fi fost acum la mai puţin de
jumătate din cuantumul din decembrie 2010. Din păcate însă, considerarea
oricărei acţiuni de adaptare a organizaţiei la cadrul legislativ în vigoare, de
creştere a democraţiei interne şi a eficienţei activităţii, au fost apreciate
ca tendinţe subversive, de dinamitare şi distrugere a SCMD. Cui a folosit ?